Systembolaget på hal is

Jag har alltid försvarat alkoholmonopolet och kommer även i framtiden att göra det. Detta eftersom en restruktiv alkoholpolitik är det bästa för folkhälsan och dessutom en solidaritetshandling gentemot en stor del av befolkning. Jag blir glad när jag ser ett Systembolag, inte bara för att jag får adekvat hjälp när jag ska välja whisky, utan även för att dess gröngula skyltar symboliserar en bit av det välfärdssamhälle jag starkt tror på.

När nu Systembolagets lageransvariga dotterbolag Lagena varslar om stora uppsägningar av den ordinarie personalen och samtidigt vill ta in bemaningsföretag istället har man slagit hål på det fina anseende man har som ett folkhemsföretag. Vad Lagena gör är att undergräva Systembolagets roll i samhället, lyckas Lagena har man inte bara drivit igenom en försämring av anställningstryggheten för sin personal, man har också öppnat för lönedumpning. Ingetdera är synonymt med ett företag som värnar folkets bästa.



I vissa tillfällen kan jag lockas att ställa mig bakom en vild strejk men fredsplikten är oftare heligare än så. Däremot förbjuder mitt samvete mig att ens kritisera dessa strejkande, den ekonomiska krisen blir cyniskt utnyttjad och dessa arbetare får ta hela smällen. Vill man stödja de strejkande ekonomiskt finns det en facebook som heter "Solidaritet med Lagenas arbetare!" där information finns. Jag hoppas dock att våra kamrater i Handels kan rädda jobben åt de anställda genom den fastslagna förhandlingsordningen som finns. Sen behöver även lagstiftningen ses över för att hindra liknande situationer om Lagena skulle lyckas.

Det är förkastligt att Lagena uttnytjar den situation som ekonomin befinner sig i för att varsla tillsvidareanstäld personal och ersätta dem med inhyrd personal utan anställningstrygghet. Det är svårt att mana till bojkott av ett bolag som helst ser att vi inte köper någon sprit alls till midsommar och jag har ingen lösning på hur gemene man kan visa sin solidaritet. Själv ska jag noggrant följa utveckling och hoppas att jag slipper dricka Systembolagets gravöl.

Följ utveckling på följande sidor:
Handelanställdas förbund - http://www.handels.se/
Lagerarbetarnas blogg - http://lagerarbetare.wordpress.com/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0