På semester i Polen

Igår kväll landade jag på Skavsta efter en semester på fyra nätter i Polen. Inför resan hade jag en hel del fördomar om Polen som jag var tämligen säker på att få bekräftade under min vistelse i Krakow. Jag trodde att övergången från sovjetstyrd planekonomi till marknadsekonomi skulle ha tagit sig stora proportioner i landet, jag förväntade mig med andra ord en rad stora multinationella företag och utbredd fattigdom som ofta kan bli resultatet av en för snabb omvälvning av samhällen som övergår till kapitalism .

På planet ner läste jag Göran Perssons självbiografi "Min väg, mina val" och angående den processen som tidigare sovjetiska lydstaterna gått igenom skriver han följande "I det korta perspektivet kunde förändringen ofta bli smärtsam. Det blev helt enkelt sämre innan det blev bättre." Jag var förberedd på att möta det sämre stadiet, dippen, väl framme i Krakow. Dessutom var min enda tidigare erfarenhet av Östeuropa en kort vistelse i Prag sommaren 2004 där porrklubbar skyltade stolt, folk försökte sälja knark till mig och i vissa gränder var det inte allt för svårt att köpa vapen.

Jag och polsk öl i Krakows källare.

Men Krakow visade sig ha behållit sin identitet som intellektuellt fäste i Polen, besökare kan verkligen se hur studenter sätter sin prägel på staden. Det kryllade av mysiga caféer, unika små butiker samt ständiga påminnelser om det rika kulturliv som finns och tidigare funnits i staden. Den gamla staden var så gott jag kunde se det oförstörd, och jag kunde inte låta bli att fundera kring hur mycket vackrare Stockholm kunde ha varit utan citysaneringen. Under hela min vistelse såg jag två McDonalds och ett Subways annars var det ganska genuint polskt vart man än vände huvudet.

Jag kan inte uttala mig om välståndet i landet då jag är allt för dåligt insatt men jag lade inte märke till någon större utslagning än i Stockholmsområdet. I förorten däremot var det ganska nedgånget men det lilla jag hörde om socialpolitiken gillade jag. Skattepengar finansierade billiga så kallade "Milk bars" där endast närproducerad mat såldes och dessutom till ett riktigt billigt pris, dessa hade också integrerats i socialpolitiken genom att personalen på dessa ställen hade listor där det stod vilka som fick äta gratis eftersom de inte var betrodda socialbidrag, oftast på grund av spritproblem.

Det är härligt att uppleva en stad med egen personlighet. Med tanke på globaliseringen och den totala sammansmältningen av kulturer som pågår i dess spår, var det extra mysigt att dricka polsk öl med polska studenter på intima pubar i Krakows källare och att promenera runt i de judiska kvarteren fyllda med caféer. Som republikan var det självklart också trevligt att vandra runt i ett slott som omvandlats till museum utan en högavlönad skådespelarfamilj inblandad.

Stockholm har en del att lära av Krakow. Som min reskamrat och mamma sa; "Stockholm är för ängsligt, man är orolig för att inte uppfattas som trendigt och man vågar inte dricka något annat än latte på Söder."

Kommentarer
Postat av: Katarina

Krakow är Europas café-restaurang- och bartätaste stad och det märktes verkligen. Hoppas de behåller sin identitet och aldrig, aldrig någonsin, börjar sälja smörgåsar och kaffe på samma ställe.



Tack för ett utomordentligt trevligt ressällskap!

2009-03-02 @ 16:05:19
URL: http://markattis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0