Om nyliberala sanningar

Jag var idag på en föreläsning av Daniel Ankarloo, filosofie doktor i ekonomisk historia. Jag fick många förutfattade meningar om den, i nyliberalernas definition "fria marknadens", någorlunda goda inverkan på samhället krossade, och detta trots min redan skeptiska hållning.


Jag köpte boken och fick den signerad "Till Alexander i kampen - Daniel Ankaroo". Detta inköp kommer rimligtvis att innebära att jag under läsandets gång kommer att publicera diverse inlägg här på bloggen om mina tankar kring hans åsikter.


Några intressanta fakta jag fick under kvällen gällde dessa nyliberala sanningar;


  • "De äldre blir allt fler och allt svårare att finansiera" - Ankarloo menade att kostnaden, mätt i procent av BNP ligger stilla om man jämför med den senaste 20-årsperioden. Det finns således inga vetenskapliga belägg för att det faktiskt har blivit dyrare att försörja Sveriges pensionärer.
  • "Inkomsttryggheten är en alltmer tyngande börda för välfärdsstaten" - Detta är ett intressant påstående då kostnaden år 1990 var 18% av BNP men år 2006 var kostnaden endast 15,4%.
  • "Lägre skatter leder till högre sysselsättning och höjda skatter leder till lägre sysselsättning" - Då kan man undra hur Sverige år 1975 med ett skattetryck på 43,4% hade färre sysselsatta än år 2004 då vi hade ett skattetryck på 50%?
  • "En stor offentlig sektor leder till en stor offentlig skuld" - Ändå tycks Sverige, Norge och Finland ha lägst offentlig skuld och samtidigt de största offentliga sektorerna i världen.

Mest intressant under kvällen var tveklöst informationen jag fick om att svenskarna var som mest produktiva under den period i vår historia då vi hade en arbetslöshetsersättning på 90% och inga karensdagar, jag skulle än en gång vilja höra Anders Borg eller Fredrik Reinfeldt förklara hur de tänker när de försämrar för arbetstagarna på svensk arbetsmarknad och motiverar detta med att svenskarna måste jobba mer. Trygghet i arbetet ger bevisligen ett mervärde för både arbetsgivare och arbetstagare.


Kommentarer
Postat av: Jill

Du är en jävel på att skriva och det är det du ska hålla på med. ta dig i kragen nu Acke för bövelen!

2009-02-19 @ 07:57:53
URL: http://billyj.bloggie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0