IF Metalls svek

När jag först hörde om Metalls avtal, som innefattade lönesänkningar för deras medlemmar, blev jag besviken men ryckte lite på axlarna då det blir deras ansvar att försvara detta inför sin medlemmar. Först förra veckan fick jag fullständig inblick i vad det betyder för alla andra i LO-familjen när man bryter mot det fackliga löftet;

Vi lovar och försäkrar att aldrig någonsin
under några omständigheter

arbeta på sämre villkor

eller till lägre lön

än det vi nu lovat varandra.

Vi lovar varandra detta

i den djupaste insikten om

att om vi alla håller detta löfte

så måste arbetsgivaren

uppfylla våra krav.


Det var under min egen löneförhandling som jag fick känslan av att arbetsgivaren höll igen lite väl mycket och ville få det att låta som att jag fick en avtalsenlig löneförhöjning, varken mer eller mindre, för att jag presterat bra trots dåliga tider. De är skyldiga att ge mig en trepocentlig ökning oavsett vad de anser om min prestation. Något road över tillställningen slängde jag ur mig "Det är inget metall-avtal i alla fall..."

När någon facklig organisation inte orkar stå emot i svåra tider så river den med sig oss andra i fallet. Det är näst intill omöjligt för mig att begära en större löneökning när arbetsgivaren vet att andra arbetare på marknaden varslas, och ännu svårare blir det när de med jobb går med på att sänka sina redan för låga löner. Det krävs en mer ideologiskt stark fackföreningsrörelse när krisen sveper in över oss. Just nu konkurrerar svenska arbetare mot varandra och svenska arbetsgivare tvekar inte att utnyttja detta till deras intressens vinning.

Proletärer i alla länder, förenen eder!

Kommentarer
Postat av: Katarina

Om jag förstått det hela rätt så handlar inte IF Metalls avtal om direkt lönsesänkning utan om arbetstidsförkortning med en lön som följer arbetstiden. Det var vad de var tvingade till för att så många som möjligt skulle kunna stanna kvar i jobb.



Din arbetsgivare är inte skyldig att ge just dig någon treprocentig löneförhöjning utan ni ska tillsammans få tre procents ökning (om det är vad avtalet sagt). Individuell lönesättning gäller fortfarande. Åtminstone är det så det fungerar inom lärarkollektivet.

2009-03-17 @ 15:09:48
URL: http://markattis.blogspot.com
Postat av: Acke

Det finns ingenting i deras avtal som garanterar dem fortsatt arbete, de har fullt ut blivit blåsta av arbetsgivarna och fackförbundet har svalt hela chockdoktrinen. Klicka på länken för att läsa mer om hur kapitalismen fungerar i kristider och hur de utnyttjar dessa enligt Naomi Klein.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0