Sopsortering

Vi människor som tillbringar mycket tid i föreningar går in i en av årets roligaste perioder nu med massor av årsmöten som ska genomföras, själv har jag fyra årsmöten i mars och ser fram emot varenda ett. Ett möte som jag dock höll på att glömma bort var det med min HSB-förening. Detta är ytterst dumt då det på detta möte kan fattas de beslut som berör min egen vardag mest, därför skrev jag föjande motion angående sophanteringen;

"Miljöfrågorna har aldrig varit mer aktuella än idag och det finns ingenting som tyder på att de kommer minska i aktualitet under en överskådlig framtid. Ett av de största problemen vi idag möter inom området är hanteringen av de avfall som de industrialiserade länderna producerar.


Idag saknar Brotorns sopsortering kärl för sortering av mjukplast, hårdplast samt en holk för batterier. Att komplettera dagens sopsortering med dessa segment skulle göra att de boende på Paradisgränd skulle minska sin klimatpåverkan och dessutom så kan en mer komplett sopsortering ofta ge en rabatt på sophanteringen.


Fysiskt utrymme för fler kärl finns idag, då det inte nödvändigtvis behöver kastas restavfall i de båda skjul som idag används för ändamålet. Hos vissa andra HSB-föreningar finns ett roteringssystem där större föreningar än Brotorn klarar sig på två kärl genom att någon i föreningen ansvarar för att byta ut fulla kärl mot tomma vid behov.


Mot bakgrund av ovanstående yrkar jag:


att                 Brotorn i sin sophantering i fortsättningen även sorterar mjukplast, hårdplast och batterier.


att                 styrelsen undersöker om någon rabatt kan ges på sophanteringen vid en mer komplett sopsortering."

Alla ni som bor i bostadsrätt får gärna sno fritt från ovanstående motion, det är inte mycket men tillsammans kan vi se till att vi blir bättre på att minimera vår påverkan på miljön och klimatet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0