100% facklig organisationsgrad

Min arbetsplats är nu 100% fackligt organiserad, varav alla utom en i ett LO-förbund. Det känns skönt att våra påtryckningar har gett resultat och att det fackliga arbetet har varit så effektivt att SEKO har setts som den naturliga rösten att föra medarbetarnas talan. Det känns också skönt på ett personligt plan att få värva den sista icke-medlemmen till förbundet, det känns som att få ett kvitto på att all den tid man lägger ner på det fackliga arbete faktiskt gör skillnad och attraherar fler människor att söka sig till SEKO.

Jag vet att jag kan vara en igel ibland som vägrar släppa taget. Det finns säkert många tillfällen där det är en av mina dåliga egenskaper men den här gången kändes det bara skönt att få en fråga angående om jag får provision på värvade medlemmar. Jag har inte tjänat en krona på mitt facklliga arbete kan jag passa på att betona, mer än vad som indirekt förbättrat mina villkor genom förhandlingar, den enda inkomsten jag har från SEKO under 2008 är en halv dags arbete som fotomodell för en reklamkampanj.

Nu fortsätter arbetet med att vinna gehör för våra krav och önskemål och med ytterligare en medlem på min arbetsplats har jag ytterligare en medlems talan att föra. Ett ansvar jag bara ser fram emot. Men först ska jag ha fem dagars semester i Krakow, på återseende!


Kommentarer
Postat av: Katarina

Var lönen en halv dags arbete som fotomodell, eller fick du lön för en halv dags arbete? Om det är det första alternativet som är det rätta så undrar jag vad facket säger om det?



I övrigt tycker jag om att du utför ditt fackliga arbete med glöd och övertygelse, även om vi inte alltid är ense om vad som är rimligt.

2009-03-01 @ 17:19:52
URL: http://markattis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0