"Missförstånd"

Det fall jag skrev om förra veckan där en ung kvinna blev lurad att jobba gratis på café i centrala Södertälje fick en oväntat smidig lösning idag. I stort sätt varje dag sedan händelsen har jag pratat med vår stora lokala tidning i staden, de har gång på gång lovat att göra ett repotage omgående men alltid fått något annat viktigare för sig. Idag ringde de dock upp kvinnan och intervjuade henne innan de ringde till caféägaren.

Caféägaren verkade mäkta förvånad över detta och skyllde allt på ett "missförstånd". Jag följde med kvinnan till caféet när lönen skulle betalas ut och presenterade mig som fackligt ombud vilket i sin tur fick honom att svälja tungt innan jag tillade "det är lugnt, jag bits inte". Lönen blev något över rådande kollektivavtal och jag tror det berodde på rädslan att hängas ut som en fuskare. Papper skrevs under av båda parter och vi skildes åt med idel glada miner.

Tidigare under dagen hade jag fyllt i de blanketter från kronofogdemyndigheten som hade varit vårt nästa drag om arbetsgivaren fortfarande vägrat betala. Men det känns skönt att vi slapp gå in i den kostsamma och utdragna processen. Slutet gått allting gott, nu är det bara att hoppas på att HRF lyckas teckna kollektivavtal med företaget snarast, sådana arbetsgivare ska inte verka på svensk arbetsmarknad men om ni möter dem ska ni alltid ta kontakt med ert fackförbund!

Upp til kamp!
// Acke

Kommentarer
Postat av: Sofia

Hihi,jag har biljetter till Madonna!!!

Du skriver mycket bra Acke:)



kram kram

2009-02-20 @ 15:45:18
URL: http://princesssowfie.bloggspace.se
Postat av: Daniel

Daniel inte känna igen sin Storebror :(

2009-02-20 @ 20:35:19
Postat av: Katarina

Fantastiskt bra jobbat! Du visade dig också vara vuxen rollen genom att agera rationellt och inte känslostyrt. Utnyttjandet av den svaga människan måste motarbetas.

2009-02-22 @ 16:06:22
URL: http://markattis.blogspot.com
Postat av: Pia

Bra jobbat Acke!

2009-02-25 @ 22:22:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0