Den bortglömda arbetsmiljön

I tre dagar har jag varit på Ersta konferensanläggning och diskuterat arbetsmiljö som ett led i min skyddsombudsutbildning. Det var väldigt länge sedan jag hade så många aha-upplevelser på en sådan kort tid och jag varmt rekommendera Prevents utbildningar på området. Vi var ungefär tjugo personer i gruppen och de flesta var mellanchefer av olika slag med arbetsmiljöansvar på sina företag. Alla blev lika förvånade när ledarna berättade om obligatoriska tillvägagångssätt när man hanterar det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Det var ibland skrämmande att se hur chefer inte hade en aning om vad som stod i arbetsmiljölagen och kunskaperna från så gott som alla deltagare var obefintlig när det handlade om de föreskrifter som arbetsmiljöverket beslutat kring. När kursledarna märkte våra gapande miner slängde de ur sig frågan; "är det så här det fungerar på era företag?" Varje gång möttes de av et tjugotal skakande huvuden.

Att företagsledningar prioriterat kortsiktig profit framför arbetsmiljö förvånade mig inte. Däremot blev jag mäkta förvånad när det visade sig att vi inom fackföreningsrörelsen inte heller satt sig in ordentligt i frågan. Som exempel kan nämnas drastiska schemaförändringar där MBL-förhandlingarna utvecklats till informationsgivande möten där arbetsgivaren klargjort för de förändringar de tänker vidta, om MBL-förhandlingar över huvudtaget begärts från någon part. Ingenting om någon risk- eller konsekvensbedömning, inte heller har skyddsombudet deltagit i framtagandet av det nya schemat. Vi har varit för lama i vårt bemötande av arbetsgivaren.

Än ogenomtänkt arbetsmiljö skapar stress hos arbetstagaren och detta kan vi inte acceptera. Stress är en av de största källorna till ohälsa idag och samtidigt känner fler och fler människor mer och mer stressade i sin vardag. Mitt löfte som nyutnämnt skyddsombud är att göra allt i min makt för att hindra denna utveckling, mina intressen handlar inte om profit utan om människors välfärd!

Uppt ill kamp!

P.S. Ni glömde väl inte bort att hylla kollektivavtalen i tisdags? Nu om någonsin är det viktigt att stå upp för våra rättigheter, i en kristid är det lätt att inför hot och under chock svälja arbetsgivarnas retorik angående vad de anser nödvändigt för att vända utvecklingen, men kom alltid ihåg att det inte är arbetarnas intressen som tillgodoses när de höga herrarna tillåts styra fritt. Läs om manifestationen på Sergels torg här.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Självklart ska det MBL-förhandlas inför alla stora förändringar, som t ex betydande schemaförändringar. I verkligheten är MBL ofta ett verkningslöst verktyg. När arbetsgivaren sagt sitt och facket sagt sitt så har arbetsgivaren sista ordet och kan helt bortse från fackets synpunkter under MBL-förhandlingen så länge det inte strider mot kollektivavtalet eller någon lag. Ofta blir därmed MBL snarare ett tillfälle till information än en förhandling.

2009-03-22 @ 13:44:44
URL: http://markattis.blogspot.com
Postat av: Acke

Jo, det du säger är ungefär exakt samma som det jag skriver; "...där MBL-förhandlingarna utvecklats till informationsgivande möten..."

2009-03-24 @ 22:26:40
URL: http://ackeibutiken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0